zondag 26 april 2015

Langzaam aan !!

Voor mij komt het seizoen langzaam opgang, echt veel gevist hebben we niet deze winter. Erg, wel nee. De winter behaagd mij toch steeds minder om er op uit te trekken met een hengel. Als je niet op roofvis vist zoals ik, dan heb je eigenlijk niet veel aan de waterkant te zoeken met een hengel in de winter. Wel veel gekeken en gewandeld met de hond op menig water. Om de plannen en gedachtes over verschillenden wateren te kunnen ventileren. En om te kijken of we er nog is terug komen met een hengel in de warmere tijden dit jaar.

Ik heb voor dit jaar geen targets of doelen voor ogen. Je mag er wel wat hebben natuurlijk maar het moet je hele denken en doen niet gaan beheersen. De tagetvisserij heeft ook een grote keerzijde en dat is dat je een grote groep wateren al bij voorbaat uitsluit voor je "plannen" en dit terwijl er zoveel meer moois te zien is aan het water dan alleen maar grote vissen. Zonder deze doelstelling die ik eigenlijk al zeer lang hanteer kom ik ook op wateren waar toch meer en grotere vissen rondzwemmen dan je in eerste instantie zou verwachten. De verrassing die je hierdoor beleefd en de grotere beleving daardoor is immens meer waard dan wat dan ook. Dit worden vaak de dagen of uren die voor altijd op mijn harde schijf in gebrand zullen zijn.
Hier nu met hengel en rustig wachten in die gouden uurtjes.

Het grootste gedeelte van mijn karpervissen bestaat toch altijd uit observeren. Een leuk nieuw iets dit jaar was het in de avond kijken in het donker met een sterke zaklamp in het water. Dit had ik overgenomen van een vismaat van mij en het is echt leuk om te doen. Als ik bij hem op visite ging dan gingen we een rondje lopen met zijn hond en kwamen we langs een paar wateren waar hij af en toe wat voerde. Eenmaal bij zo'n voerplek aan gekomen keken we met de zaklamp in het water en zagen warempel karpers zwemmen op of in de buurt van de plek. De karpers hebben er erg weinig last van. Snoek zagen we ook liggen en deze lijken het helemaal niks te deren dat licht. We zagen ook nog paling maar deze reageren sterk op het licht en weten niet hoe snel ze weg moeten zijn. Een hoop van onze gezamenlijke wateren zijn in het voorjaar en in de zomer zo helder als kraanwater. Prachtig om te zien in het donker hoe de planten er bij staan met daar tussen door de vissen. Het is af en toe gewoon net een groot aquarium waar je in staat te kijken. Ook zie je zo de vissen op plekken in het donker komen waar op de dag niet veel te beleven is, een mooi instrument om je water weer is van een andere kant te bekijken.
Mooie zeelt met vlok gevangen.


We zijn er tot nu toe ook enkel op uit geweest met een hengel met hieraan een dobber of heel even op de voorn met de maggotfeeder. De voorn is het door allerlei omstandigheden deze winter niet geworden. Wel hebben we al een mooie zeelt gevangen aan de vlok, jawel. Een karper had ik in een boerensloot waar ik in het najaar ook een paar leuke dagen beleefd had. Geen grote maar die komen vanzelf op je pad in de warmere maanden. Lekker met de brokken spelen en brood niet te vergeten. Laatst hadden we weer is een keer een dagje voor gevoerd met een partiklemix bestaande uit, hennep tarwe duivenvoer, tijgernoten en wat pellets. We gingen met de Hardy glasstok op pad de Richard Walker no 1, en konden geen karper vangen maar wel een mooie donkere giebel uit helder water, vandaar ook de donkere kleur. Wel zag ik tot twee keer toe een karper van een voerplek weg zwemmen zonder een stootje op de pen gezien te hebben. Maar ach dan hebben we weer wat voor de volgende keer, zo hou je het vuurtje aan !
Mooie donkere giebel uit helder water, en wat een mooie vissen zijn het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten